Handig in Huis

Thursday, December 08, 2005

Hasselt pakt stationsomgeving aan

De Hasseltse stationswijk moet een bruisend deel worden van de Limburgse hoofdstad. Dat is de bedoeling van de tweede torenwijk die er in samenwerking met de NMBS en de naamloze vennootschap Stationsomgeving wordt aangelegd. Men wil daarbij absoluut vermijden dat de omgeving opnieuw een dode buurt wordt.

Het project bestaat uit twee opvallende torengebouwen, een ondergrondse parkeergarage, een mix van bedrijfsruimtes en appartementen en een groene long. In de eerste fase van het Masterplan Stationsomgeving is plaats voor bijna 50.000 vierkante meter kantoor- en woonruimte. In totaal gaat het om ongeveer 150 appartementen. Daarnaast komt er een ondergrondse parkeergarage voor 827 wagens. Die is hoofdzakelijk bedoeld voor de treinreizigers en voor de werknemers van de nieuwe bedrijven. De werken aan die garage starten in maart van het volgende jaar. De NMBS en Stationsomgeving betalen elk de helft van het prijskaartje van 18 miljoen euro.

In de zomer van 2007 volt de bouw van het meest in het oog springende luik van de nieuwe stadswijk. Twee enorme torens, een appartementsblok dat door het leven zal gaan onder de koosnaam 'Koperen Dame' en een administratief gebouw, moeten de skyline van het westen van Hasselt bepalen. "Het gaat om gebouwen die qua hoogte en omvang te vergelijken zijn met de torens van de recent vernieuwde Tweetorenwijk in het centrum van de stad," stellen de initiatiefnemers. Het worden torens met veertien tot zestien verdiepingen.

Er komt ook een boomrijke esplanade, een groene long die die ervoor moet zorgen dat de nieuwe stationswijk zowel overdag als 's avonds een levendig en bruisend deel van de Limburgse hoofdstad wordt. "In andere stationsbuurten in Vlaanderen is de verhouding woongelegenheid-kantoorruimte met een overgewicht van de bedrijfsruimte scheefgetrokken," stippen de bouwheren aan. "Door veel appartementen te bouwen vermijden we dat de omgeving van het station opnieuw een dode buurt wordt. En door een groenzone te voorzien geven we de nieuwe bewoners het gevoel dat ze in een park wonen."

Het plein vóór het station, dat nu niet meer is dan een druk knooppunt van straten, wordt door het project ingesloten en krijgt op die manier het uitzicht van een echt plein. Verder komen er verschillende nieuwe invalswegen vanaf de ring rond Hasselt naar de nieuwe wijk. In een latere fase komen er in de stationsbuurt nog meer woon-, winkel- en bedrijfscomplexen. Wellicht wordt ook het stationsgebouw zelf aangepakt. Het Masterplan Stationsomgeving zou ongeveer 100 miljoen euro kosten.

0 comment(s):

Post a comment

<< Home