Handig in Huis

Sunday, November 13, 2005

Jumbo 747 wordt een luxewoning


Een Amerikaanse architect heeft voor een klant uit Ventura County (Californië) een nieuwe woning ontworpen met onderdelen van een afgeschreven Boeing 747. Daarbij wordt de luchtreus omgebouwd tot acht verschillende gebouwen. De bewoonster heeft voor haar droomoptrekje een bedrag van 2 miljoen dollar over.

"De 60-jarige Francie Rehwald wou dat haar nieuwe woning milieuvriendelijk was en ronde vormen had," schrijft The Wall Street Journal. "Daarop stelde architect David Hertz uit Santa Monica voor dat zijn cliënte een afgeschreven Jumbo 747 zou kopen en die demonteren."

Hertz stelde voor om de vleugels om te vormen tot een dakconstructie, terwijl van de neus een meditatietempel - Francie Rehwald houdt van yoga, meditatie en biologisch tuinieren - zou kunnen gemaakt worden. Van het overblijvend materiaal zouden nog eens zes extra gebouwen kunnen gemaakt worden, waaronder een stal voor zeldzame dieren.

De kandidaat-bouwster was volgens de krant in de wolken met het avontuurlijke design, de vrouwelijke vormen en vooral het
milieuvriendelijke aspect. "Het materiaal was voor honderd procent afval," merkte ze tegen de krant op. "Is dat niet schitterend?"

De krant stelt dat vreemde woningen langs de kust van Zuid-Californië helemaal geen vreemd verschijnsel zijn. De woning van Francie Rehwald, telg van de eerste Mercedes-Benz dealers in Zuid-Californië, zal daar nu nog een extra dimentie aan toevoegen. Een vliegtuig is al gereserveerd en er worden onderhandelingen gevoerd met de locale planologen.

Architect Hertz, die projecten heeft gerealiseerd voor bekende Hollywood-figuren, zou het idee voor het ontwerp hebben opgedaan tijdens een vliegtuigreis van Los Angeles naar Schotland. "De Jumbo is weliswaar ontworpen in de jaren zestig, maar is nog altijd een schitterend hedendaags object," voerde hij aan.

De krant merkt op dat Hertz niet de eerste architect is die zijn inspiratie zoekt in de luchtvaart. "Er zijn al ettelijke kleinere
vliegtuigen omgebouwd tot woningen, maar het is de eerste keer dat een luxeproject wordt gerealiseerd met onderdelen van de Boeing 747," aldus The Washington Post.

Een nieuwe Boeing 747 kost meer dan 200 miljoen dollar, maar Hertz vond in het Aviation Warehouse in de Californische woestijn een afgeschreven exemplaar dat amper 70.000 tot 100.000 dollar moest kosten. Het toestel draagt nog altijd het logo van de opgedoekt luchtvaartmaatschappij Tower Air.

Hertz moest locale ambtenaren wel gerust stellen dat de onderdelen zonder probleem weerstand konden bieden aan de soms sterke Californische winden. "Het is moeilijk om iemend die met baksteen en plaaster werkt, te overtuigen dat een vliegtuig dat een snelheid haalt van 500 mijl per uur, bestand is tegen windstoten van 40 mijl per uur," voerde hij aan.

Het hoofd van de dienst die de bouwvergunningen in Ventura County moet verlenen, toonde zich volgens de krant echter alvast enthousiast. "Iedereen wil het project gaan bekijken wanneer het afgewerkt is," stelde ze. Op de site, met zicht op de Stille Oceaan, stonden ooit tientallen gebouwen van Hollywood-designer Tony Duquette, opgetrokken uit gevonden objecten en industriële afval. De gebouwen werden in 1993 door een brand grotendeels verwoest.

De Jumbo zal in het Aviation Warehouse worden gedemonteerd en vervolgens met vrachtwagens naar de vallei in de omgeving van de bouwwerf gebracht worden. Daar worden de onderdelen met een helicopter over de heuvels ter plaatse gebracht. Dat luchttransport kost 8.000 euro per uur en Hertz raamt dat de helicopter tien uur zal nodig hebben om de klus te klaren.

De vleugels zullen op betonnen muren rusten, terwijl de eerste klasse-cabine omgevormd zal worden tot een kunststudio. De bekende bult van de Jumbo wordt verbouwd tot een loft. Op de site zullen verder een yoga-studio, een gastenverblijf en een conscierge-woning opgetrokken worden, allemaal met onderdelen van de Jumbo. "We proberen elk onderdeel van het vliegtuig te gebruiken," aldus Hertz.

De architect voegde er aan toe dat de acht gebouwen over de site zullen worden verspreid alsof het een ongeval betrof. De site ligt echter onder een aanvliegroute van Los Angeles International Airport en dat heeft vraagtekens doen rijzen bij de Amerikaanse Federal Aviation Administration. Er werd aan Hertz gevraagd om op de vleugels speciale kentekens te schilderen, zodat piloten niet zouden kunnen denken met een verongelukte Jumbo te maken hebben.

Om de bekende buren, zoals de gewezen echtgenoten van Bob Dylan en Olivia Newton-John, niet te storen, zullen de structuren volgens Hertz een laag profiel krijgen. Het metaal zal gezandstraald worden, maar dan met okkernoten in plaats van met zand. Op die manier wil Hertz de beschildering en de glittering van het vliegtuig verwijderen.

Het voorziene budget voor het project bedraagt 1,5 miljoen dollar, maar Rehwald houdt nu al rekening met een eindfactuur van 2 miljoen dollar. Hertz heeft in ieder geval al een archeoloog ingehuurd om op zoek te gaan naar kunstvoorwerpen van Chumash Indianen. Tevens heeft hij ook een bioloog ingehuurd om de bewoonster te leren omgaan met coyotes, poema's en ratelslangen.

De werken zouden in de zomer van volgend jaar van start kunnen gaan. In 2007 hoopt de eigenaresse haar nieuwe woonst te kunnen betrekken.

0 comment(s):

Post a comment

<< Home