Handig in Huis

Saturday, September 17, 2005

Mont-Saint-Michel wordt in ere hersteld


De Mont-Saint-Michel wordt de eerstvolgende jaren één grote bouwwerf. De Fransen willen er immers een aantal bouwzonden uit het verleden rechttrekken. De kloosterberg moet in de toekomst opnieuw een eiland-karakter krijgen. De auto wordt daarbij terug naar de vaste wal verwezen.

De Mont-Saint-Michel werd in 1979 door de Unesco herkend als werelderfgoed. De Fransen willen het monument terug in zijn oude glorie herstellen en er opnieuw een eiland van maken. De voorbije decennia is het gebied met zijn meesterwerken uit de middeleeuwse architectuur immers steeds meer het slachtoffer geworden van verzanding.

Het zal naar schatting 220 miljoen euro kosten om de grijze rotsen met zijn abdij en slanke klokkentoren terug het karakter van een eiland terug te geven. Tien jaar lang werden plannen opgesteld, waarbij rekening moest gehouden worden met de belangen van zeventien gemeenten. Maar eigenlijk koestert men er al dertig jaar plannen om de verzanding van de baai tegen te gaan.

Jaarlijks wordt er door de vloed immers 700.000 kubieke meter zand aangevoerd. De Couesnon, de rivier die bij de Mont-Saint-Michel in zee uitmondt, kan daar samen met de getijden slechts een miniem gedeelte van afvoeren. Daardoor werd een gebied van 25 hectaren met verzanding geconfronteerd.

De werken zullen tot 2010 duren vooraleer de kloosterberg, die jaarlijks door meer dan drie miljoen toeristen bezocht wordt, weer in zijn natuurlijke staat is hersteld. Daarvoor moet ook de vaste dam met de straatweg naar het 15 hectare groot parkeerterrein aan de Mont-Saint-Michel afgebroken worden.

De dam, gebouwd in 1879, zal vervangen worden door een brug die eb en vloed weer de vrije baan geeft. De verzanding wordt door dat bouwwerk uit de 19de eeuw immers mee in de hand gewerkt.

Door de plannen van de Oostenrijkse architect en brugspecialist Dietmar Feichtinger worden de auto's uit de omgeving van de Mont-Saint-Michel verbannen. De toekomstige passerelle zal immers gebruikt worden door een elektrische trein, die duizenden bezoekers per uur zal moeten aan- en afvoeren. De auto's moeten voortaan op het vasteland blijven. Daar wordt een nieuwe parkeerplaats voor 4.150 auto's aangelegd.

Eerst moet echter de afdamming van de Couesnon aangepakt worden. Ook de rivier moet weer zijn natuurlijke rol kunnen spelen en zijn water in de baai kunnen storten. Maar het zal jaren duren vooraleer de kloosterberg zijn maritiem karakter opnieuw volledig zal teruggekregen hebben.

Het project wordt uitvoerig beschreven op de website www.projetmontsaintmichel.fr.

0 comment(s):

Post a comment

<< Home