Handig in Huis

Tuesday, August 23, 2005

Vastgoed kiest resoluut voor online



Het internet heeft zich tot het belangrijkste zoekinstrument ontwikkeld in de vastgoedsector. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Borrell Associates. Het medium is dan ook goed op weg om de leidinggevende positie van de kranten in de vastgoed-reclame naar de kroon te stoten.
"Immobiliën-websites zijn populaire bestemmingen geworden die blijkbaar meer een droom invullen dan een realiteit," aldus Borrell. "Eén procent van de Amerikaanse bevolking is actief op zoek naar een huis dat ze binnen het jaar ook willen kopen. Maar in april bezocht bijna 20 procent van de online Amerikanen een immobiliën-website."

De onderzoekers merken op dat de vastgoed-annonces nochtans een bijzonder matige periode doormaken. "Er wordt geraamd dat er in de sector dit jaar 11 miljard dollar geïnvesteerd zal worden," aldus Borrell. "Dat is amper 2,2 procent meer dan vorig jaar."

Daarbij blijkt dat vooral de traditionele annonces in kranten, woontijdschriften en direct mail klappen hebben gekregen, terwijl de online sector een opmerkelijke vooruitgang heeft gemaakt. "Dit jaar zullen de vastgoed-annonces online een omzet van 1,8 miljard dollar halen," merken de onderzoekers op. "Dat betekent een aandeel van 15,7 procent in de totale vastgoed-reclame."

Borrell verwacht dat die trend zich ook verder zal doorzetten. "Dat betekent dat de online media in 2009 de traditionele marktleider, de kranten, zal voorbij steken," voorspelt het bureau. "Nu al wordt per verkochte woning gemiddeld 210 dollar online reclame, meer dan één derde van de krantenadvertenties."

De zoekmachines spelen volgens Borrell handig in op deze evolutie. "Ze slagen erin om duidelijk te maken dat de sector best gesponsorde zoekresultaten kunnen gebruiken om trafiek en verkoop te stimuleren," zeggen de onderzoekers. "Dat heeft voor een ware explosie aan betaalde zoekresultaten en vastgoed-zoekpagina's opgeleverd."

Er wordt nu meer dan één dollar betaald per klik en in sommige Amerikaanse steden is dat al opgelopen tot zes dollar per klik. "Dit jaar zullen immo-adverteerders dan ook meer dan 500 miljoen dollar besteden aan betaalde zoekresultaten," merkt Borrell nog op. "Het opmerkelijke daaraan is dat deze vorm van reclame drie jaar geleden niet eens bestond."

0 comment(s):

Post a comment

<< Home